20 juni 2013

Paket

Igår hämtade jag ett paket, som mamma skickat. Tusen tack för tidningar, godis och allt annat smått och gott du klämt ner.
Nu ska jag berätta hur det går till att hämta ett paket här i Nepal.
Om paketet är lite större kommer det inte till vår postbox utan vi måste hämta det på en postcentral i utkanten av centrum.
För enkelhetens skull har jag benämnt gubben i rum 29 för 29, gubbarna i rum 31 för A, B, C, och D och tulltjänstemannen, customer officer, för CO.
Den här gången hade jag åtminstone kommit ihåg att ta med en kopia av passet, så där sparade jag minst en timme.
Först gick jag med min lapp, som vi fick till postboxen, till 29. Jag skrev mitt namn och telefonnummer på baksidan och blev hänvisad till rum 31.
Två gubbar satt på vänster sida och fyra på den högra med en gång emellan.
A vinkade fram mig, gubbe nummer två på höger sida, och han gav mig en rosa blankett i två exemplar med ett karbonpapper mellan. Eftersom texten var på nepalesiska fick han peka och tala om vad jag skulle skriva. För dokumentet skulle han ha 25 rs, 2 kr.
Han hänvisade mig vidare till CO, som satt alldeles ensam i ett stort rum bredvid. CO skrev några krummelurer på papperet och jag gick tillbaka till 29.
Där satte jag mig och väntade på en bänk, som var läskigt lik den gamla typens kyrkbänkar med en sittbräda och ett ryggstöd, som lutade framåt så man inte skulle somna.
Det kom in en annan västerlänning, som såg minst lika tröstlös ut med sitt vilda skägg och ostyriga hår. Vi nickade till varandra i samförstånd.
29 sa till mig att hämta Mr Placenta, vilket betyder moderkaka på engelska och det tror jag inte han hette.
Jag gick tillbaka med min lapp till rum 31 och B tog min lapp och gav den till C, som följde med mig till 29 igen.
Vi det här laget hade de rotat fram paketet från nån gömma och jag fick en kniv för att öppna det, så C kunde titta vad det var och bedömma hur mycket jag skulle betala i tullavgift.
Följde med C tillbaka till rum 31 och blev hänvisad till D, som tog mitt papper och skrev in något i en stor bok.
D pekade att jag skulle gå till A, som stämplade papperet, tog ur karbonpapperet och rev loss en av de rosa sidorna och la i en box på golvet.
Blev åter hänvisad till CO, som skrev någon kråka igen. (Det måste vara tråkigt för honom att sitta själv i det rummet).
Gick tillbaka till 29, som kollade på mitt rosa papper och sa att jag skulle betala 1,20 kr i tull och det fick jag minsann kvitto på. Jag fick signera i en stor bok att jag tagit paketet och sen var det klart.
Lätt som en plätt!
Tidigare i veckan fick vi ett stort vadderat kuvert från svärmor med kaviar, Bamse-tidningar och Bearnaissåspulver och det paketet kunde vi hämta direkt i postboxen. Tusen tack svärmor!
Oavsett, så är alla paket från Sverige mer än välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar