15 november 2012

Diwali år 2069

Jaha, då var Diwali slut för i år.
Jag måste säga att det var jättemysigt att fira tillsammans med vår nepalesiska familj.
Dessutom är tydligen vår familj, som tillhör folkgruppen Newar, extra traditionsbundna, så vi har verkligen fått fördjupa oss i alla traditioner.
Jag tycker det är mysigt att pyssla med rökelser och ljus, så den Hinduiska och Buddhistiska livsstilen passar mig alldeles utmärkt.

Det har varit lite drama. Häromkvällen ville mom Sweetie ha ljus tända på den övre terrassen, så Leya hjälpte henne. Men de råkade ställa ett ljus för nära en elkabel så det utbröt en brand och det blev kortslutning i hela huset.
Ingen större skada skedd. Kabeln tejpades och de drog igång huvudströmbytaren. Det fungerade hur bra som helst.
Igår höll vi på att få slag. Klockan 23 drog ett rockband igång i ett av grannhusen och de spelade vilt och sjöng illa i en timme.
Lite chockade blev vi allt eftersom nepaleserna är knäpptysta efter klockan 21. De måste såklart lägga sig tidigt eftersom de första börjar sin dag klockan 4, vilket inte är uppskattat av mig eftersom jag sover lätt vid just den tidpunkten.
Regeringen, eller vad man nu ska kalla den, har förbjudit smällare i år, så det har bara varit ynkapynkelite smällare, men de få som har varit har skrämt Kale så pass att han har suttit och darrat som ett asplöv vid mina fötter.
Kolla fler bilder här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar