23 september 2009

Mitt liv del 2

För att förstå mitt liv kan det vara bra med en kort berättelse om mina föräldrars uppväxt.
Min mamma Yvonne växte upp på en bondgård i Läckeby, 2 mil utanför Kalmar. Hennes pappa hette Henry och hennes mamma hette Wera och när hon var 6 år fick hon en lillasyster, Ann-Kristin.
När mamma var 12 år skrevs mormor in på sjukhus efter att ha varit mer eller mindre sjuk under många år.
Hon hade allvarlig cancer och som det var på den tiden fick familjen inte träffa den sjuka, så de sågs ungefär en gång i halvåret.
Mamma var alltså bara barnet när allt det här tragiska hände och hon fick ta hand om sin lillasyster, gården med alla djur, sådd och skörd, måltider, tvätt och städ och snälla morfar, som tog till alkoholen av sorg över att inte ha sin käraste vid sin sida.
När hon blev några år äldre tog hon sig tid med pojkvänner och vänninor och att dansa på Öland. Och visst hände det att de missade färjan tillbaka på natten så de fick vänta på morgonfärjan och gå direkt till mjölkningen.
Mamma har alltid haft en längtan att studera och eftersom det var tänkt att hon skulle ta över familjegården en dag läste hon jordbrukslinjen på Ingelstorp och sen bar det av till Skåne för några månaders vidareutbildning på Hvilan.
Och i den klassen började pappa också ...

Inte min pappa, men en väldigt populär kille 1968.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar