27 september 2011

Gårdagens skoljakt

Jag var så glad i söndags eftersom jag hittade en stor allmän skola bara några minuter hemifrån, när jag och Angel var ute på långpromenad och utforskade området.
Glada i hågen traskade jag och Leya dit igår för en enkel inskrivning. Trodde jag.

Tydligen kom det en ny regel den 31 mars i år.
De har bara intagning på skolorna fram till den 31 juli och efter det måste man gå till den indiska staten och ansöka om att få börja skolan.
Det spelar alltså ingen roll att vi har flyttat, jag var ändå tvungen att sätta mig på metron och åka till andra sidan stan för att komma till den statliga avdelningen för utbildning.

Innan jag kom fram till rätt avdelning var jag nog på fem andra ställen innan jag hittade rätt. Skyltningar är inte indiernas starka sida.
När jag väl kom till rätt ställe kryllade det av anställda, 98 % gubbar och en av dem tog sig an mitt ärende.

När han fick klart för sig att vi bara var här på turistvisum och att visumet dessutom går ut den 6 oktober rådfrågade han folk till höger och vänster och kom fram till att de inte kunde skriva något accepterande papper till skolan förrän vi hade fått OK från den statliga avdelningen External Affairs.

Niklas, som var hemma, Googlade fram ett nummer till External Affairs och det var så klar inte till rätt avdelning. På det numret pratade jag med en person, som gav mig två nya nummer, på ett av de numren pratade jag med tre olika personer och slutligen fick jag två nya nummer där jag pratade med en äldre herre, som inte ansåg att i hade något ärende i Indien för att få annat än turistvisum.
Jag försökte förklara att indier och västerlänningar har olika syn på kvalitet, men samtalet avslutades med att han hänvisade mig till något statligt "home office", nån helt annanstans.

Vid det laget hade jag huvudvärk och var helt slut. Nu har jag lärt mig att undvika den indiska staten till varje pris.

Vi har nämligen hört talas om en familj som fick långa visum tack vare att barnen gick i indisk skola.
Och det sjuka i det hela är att om vi flyttat hit och ansökt om en plats på skolan före den 31 juli hade Leya antagits utan problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar