9 januari 2010

Vilken natt

Leya och jag somnade som stockar vid 10-tiden igår kväll.
Plötsligt ringde telefonen och det var Lotta och hennes kompisar, som hade checkat in på ett hotell som var så skitigt att de funderade på att stå och sova.
För ett par år sedan gick jag hos Lotta som är akupunktör i Eskilstuna och eftersom vi pratade mycket om Indien föll det sig naturligt att hon hörde av sig för några veckor sen när de åkte på ayurveda retreat.
Kul nog skulle de vara i New Delhi samtidigt som oss innan de åkte hem. Så meningen var att vi skulle träffas idag, lördag, så skulle jag hjälpa dem och shoppa.
Men nu blev vårt återseende något tidigare än beräknat.
Niklas pratade med henne, eftersom jag sov, men jag hörde deras samtal långt borta i slumret och jag såg framför mig hur kackerlackorna kröp i deras sängar.
Så jag ringde tillbaka och sa att nu hoppar ni in i en taxi och kommer hit så får vi leta rätt på ett hotellrum.
Det var fullt på vårt hotell så jag klädde på mig och gick ut på vår gata, som ser ute som en sjaskig bakgata med hotell efter hotell.
Det är märkligt vad som händer i Indien vid midnatt. Några hade smackat upp enkla bord och sålde täckjackor och en gammal man höll på och lagade ett par hål i gatan.
Hotell efter hotell var fullbokat. Det visade sig vara motormässa i stan, men tillslut fick jag napp på ett fint hotell som hade ett enda rum kvar. Det här var en förkortad version om hur det verkligen gick till.
Tjejerna kom och när de såg rummet trodde jag de skulle krama ihjäl mig av tacksamhet. Det kändes väldigt bra att kunna hjälpa till.
Sen var det lite svårt att somna för det var världens liv i korridoren hela natten.
Men nu ska vi äta frukost och få ny energi inför dagens eskapader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar