9 juni 2012

Till P1-morgon fredag 9 juni

Hej!
Tröttnar ni aldrig på att diskutera skolavslutningens vara eller icke vara i kyrkan?
Det är samma diskussion år efter år, men i år tycks det ha gått fullkomligt överstyr.

Ska rektorn bestämma vad prästen ska säga? Är det religionsfrihet?
Jag tycker det är ett tecken på äkta svensk feghet och jag stöttar de präster som har satt ner foten!

Svenskar gör allt för att undvika konflikter och lever man ett sånt liv blir man tillslut ovän med alla.
Våra politiker borde ta sitt ansvar och förstå att religionerna och antalet troende i världen växer.

Har jag förstått saken rätt att det numera är förbjudet att undervisa i religionskunskap i skolorna?
Jag bor i och för sig utomlands och kan ha missförstått saken, och det hoppas jag verkligen.
Om det nu är så, undrar jag vilka urbota korkade människor det är som styr landet.

Är det det vi ska lära våra barn? Stick huvudet i sanden så försvinner problemen?
Och varför ses religionerna som ett problem?

100 % av alla troende jag har pratat med genom åren är överens om att vi alla tillber samma Gud. Vi kallar bara Gud vid olika namn.

Varför läggs det så stor vikt vid vad man tror? Huvudsaken är väl att man tror på något. Den dagen man slutar tro är hoppet ute.

Sverige har Kristendom som statsreligion och kyrkan är öppen för alla, oavsett religion.

Sverige har religionsfrihet och det innebär att det är OK att tro vad sjutton man vill, så länge det inte skadar någon annan.

MVH FIA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar