4 mars 2013

Kastsystemet

Det här med olika kast är så flängt att hälften vore nog.
Vi har fått en 20-årig flicka i familjen. Hon har först och främst adopterat Leya, som sin lillasyster sen hon sett henne på YouTube, men hon har också adopterat mig som sin extramamma. Hon har en familj, så det handlar inte om att hon är föräldralös eller så.
Här, och i Indien, blir jag kallad mamma av en del ungdomar jag träffar ofta.
Idag skickade hon ett långt meddelande och berättade att hon är tillsammans med en kille sen två år tillbaka. Hon älskar honom och kan inte tänka sig ett liv utan honom.
Men. Han är av ett lågt kast, ett kast med smeder och metallarbetare, men han själv är välutbildad och har ett bra jobb på kontor.
Trots att han är en fin ung man, som älskar och tar hand Alina, som hon heter, så vågar hon inte under några som helst omständigheter berätta för sina föräldrar eller andra släktingar och vänner om sin pojkvän.
Hennes föräldrar skulle sätta stopp för deras relation på en gång om de visste. Och nu talar vi om en familj, som enligt Alina själv, är liberala och relativt moderna.
Man kan lugnt säga att det är totalkrock i traditionen mellan två generationer just nu och jag hoppas av hela mitt hjärta att den yngre vinner.
Titta på söta Alina här.
Heja kärleken!

1 kommentar: