25 mars 2013

Kvinnokonferens här i Kathmandu

Idag har jag varit på öppningsdagen för den internationella kvinnokonferensen här i Kathmandu, som är arrangerat av Vänsterpartiet och den nepalesiska organisationen All Nepal Women Association.
Mycket av ens liv handlar om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.
I mellandagarna gick jag inne i stan och mötte två kvinnor, som pratade svenska. Jag vände mig om och sa Hej! och det visade sig att det var två profiler inom Vänsterpartiet, som var här för att planera veckans konferens.
Jag visste inte när konferensen skulle gå av stapel, men igår ringde de och bjöd in mig.
Imorgon är det Holi festival of colors här i Nepal, dagen efter är det i Indien, och då kommer jag inte röra en fena utanför dörren. Det går tydligen rätt vilt här, men på onsdag och torsdag ska jag åka på konferensen, som efter idag endast är för inbjudna gäster.
Idag hamnade jag, återigen på rätt plats i livet, bredvid en riktigt tuff tjej från Afganistan och henne ska jag djupintervjua när vi träffas igen. Hon nämde lite om livet i Afganistan och det är definitivt värt att lyssna på.
Hon är en sekulariserad muslim, vilket innebär att hon är född muslim, men inte praktiserande, och kvinnor får inte gå utomhus utan sjal, i byarna är det hel burkha som gäller. Hon hann också berätta om gängvåltäkter så få kvinnor vågar gå ut etc. etc.
Jag tycker det är viktigt att få fram vad fanatiska muslimerna sysslar med runt om i världen. I Sverige pågår en rasismdebatt, som gör att fokus står mot enstaka svenska idioter, men att fanatiska muslimer tar mark hör man inte mycket av. Tro mig. Jag lyssnar nog på mer P1 än de flesta.
Klicka här för fler bilder från dagens demonstrationståg och öppningstal för allmänheten.
Som ni kan se av bilderna, så uppmärksammades den enda manlige talaren med filmkameror ända upp i snoken, medan kvinnorna nästan inte fick näsan över talarstolen, så korta var de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar