1 juni 2013

Bröllopsfester

Ikväll och imorgon ska vi på olika bröllopsfester.
1. Ikväll gäller festen en japanska. Vår kashmereleverantör, en av Nepals bästa bodybuilders, har gift sig med sin japanska i Japan och nu har de tydligen fått papper på att de är gifta även här i Nepal. Hennes kompisar har planerat en överraskningsfest på en restaurang i grannstan och av någon anledning har vi blivit bjudna.
Vi tror det kommer en massa japaner, så det ska bli spännande.
2. Idag träffade Niklas Akash, som jobbar i det företag där vi köper risväskor och annat gjort i hampa, när han skulle fika, (fikakillen kom äntligen tillbaka häromdagen. Han skulle vara borta på bröllop i två veckor, men det blev drygt fyra, vilket inte alls är ovanligt).
Jag såg på Facebook att Akash hade gift sig, se bilden, och han bjöd oss på fest imorgon i vårt, (det är inte vårt personligen, utan områdets), tempel.
Enligt Niklas var inte hennes föräldrar med på själva bröllopet eftersom de inte godkände vår vän som make till sin dotter och det är för mig en gåta. Han kanske har ett lägre kast än henne, men vad sjutton! Killen är glad, som tydligt syns på bilden, lättsam, omtänksam och jobbar hårt. Han har ordnade familjeförhållanden och bor i ett stort hus här i vårt område. Vad mer kan man begära för sin dotter? Det här med kasten är bara för mycket.
Varför är gudarna och samhällets åsikter viktigare än ens barns lycka? Jag tycker inte man är en bra förälder när man nekar sitt barn lycka.
Jag vill påpeka att all information kommer från Niklas och han är precis urusel på att ta reda på fakta och skvaller.
Jag återkommer efteråt när jag vet mer.
Nepaleserna har en gräskrans runt halsen när de gifter sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar