14 januari 2012

Kyckling

Om du tycker det är läskigt att läsa om en död kycklings inälvor, ber jag dig sluta läsa nu.

Vi var vansinnigt sugna på kött, eller mest Niklas som har lätt för att rasa i vikt om han inte äter ordentligt, så han lyckades nosa upp en som säljer hela kycklingar här i grannskapet.
Den var nästan urtagen, men de viktigaste organen var kvar och då backade Niklas.
När det gäller döda djur, som varken har huvud eller skinn kvar, har jag inga problem att gräva, dra och slita.
Jag hittade magsäcken, full med mat, lungor, luftstrupen eller matstrupen och hjärtat. Jag dissikerade samtliga delar och hade lite biologiundervisning för Leya.
Hon backade i alla fall inte, utan var så där nyfiken som bara barn kan vara.

Nu är kycklingen marinerad och ligger i ugnen och eftersom vi har det så lyxigt som två ugnar, så står min potatisgratäng på gräddning samtidigt.
Det är bara Lohmander's bearnaissås som saknas, men man kan ju drömma.
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar