21 januari 2012

Shabby chic: Rachel Ashwell

Den engelska inredningsarkitekten Rachel Ashwell är skaparen av den berömda stilinredningen, Shabby chic, som har spridits över världen med sin nostalgiska, romantiska look, i över 20 år.
Hon berättar om sin resa och avslöjar vad som är Shabby chic...Vilka är de tre viktigaste sakerna som gör ditt hem Shabby chic?
En ljuskrona är ett absolut måste. Det är både romantiskt och glamouröst.
En pastellfärgad gammal soffa med bekväma kuddar. Det ger en trygg och skön känsla i rummet.
Och slutligen snittblommor, något som omedelbart gör rummet levande!

Måste alla saker vara gamla, eller åtminstone se gamla ut?
Nej, absolut inte. Regeln med Shabby chic-stilen är att känna sig bekväm och hemma.
Shabby chic, är att blanda mellan gamla favoriter och nya möbler, tills du uppnår en magisk, romantisk look.
Det handlar om att ha saker som betyder något för dig och ibland kan det vara en sak från en loppmarknad som ger den där mysiga känslan!Så vad bör du veta när du handlar på en loppmarknad?
Leta efter färgerna. Det sparar tid.
Loppmarknader är oftast trånga, så jag letar efter de typiska Shabby chic-nyanserna, som vitt, grädde eller ömtåliga pasteller.
Köp inte något som är komplicerat att fixa, för då är risken att det hamnar oanvänt i garaget!
Om något är bara lite skadat, så köper jag det.
Hur är det med arvegods?
Arvegods är underbara, speciellt nuförtiden när familjerna inte alltid bor tillsammans.
Det är trevligt att ha med sig något hemifrån.
Nästa gång du besöker mormor, spendera lite tid på vinden. Du kan förnya en gammal stol med ett vitt tyg.
Gamla tygservetter eller dukar kan vara mycket vackra, även om de är skadade.
Om det finns små bleka fläckar, färgar jag bara dem eller hela tyget!Om man tänker utanför ramarna. Hur kunde man ge vackra saker ett nytt liv?
Gammalt porslin kan vara originella dekorationer.
Jag använder till exempel en färgglad kaffekanna som vas och i en gammal fotoram, har jag satt i en spegel.
Det är skönheten med Shabby chic. Du kan alltid göra nya saker!(Jag har lånat och fritt översatt intervjun från Heaven and Home Magazine, eftersom jag vet att många hemma i Sverige är intresserade av Shabby Chic.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar