10 juli 2012

Ani

Jag har ändrat stavningen på mitt engelska smeknamn.
Jag har alltid älskat FIA, men det fungerar inte utomlands eftersom de inte kan uttala det.
Jag är döpt till Ann-Sofie, så Annie låg närmast till hands och det började jag använda redan -94 när jag liftade runt Nya Zeeland, men jag har aldrig riktigt kunnat förlika mig med det namnet. Det var aldrig jag.
När vi flyttade till Nepal funderade jag på att byta namn till Maya eftersom det är ett vackert namn och det betyder kärlek på nepalesiska, men det var en allt för stor omställning för mig.
Igår föll allt på plats!
Vi var inne i Thamel och tog bilder åt olika kunder och en kille som säljer de fantastiska buffaloskinnväskorna sa "Jaha, heter du Ani. Det betyder Buddhistisk nunna på Tibetanska."
Där var mitt namn. Det landade med en mjuk duns i hjärtat och det känns som att komma hem.
Även om jag numera kommer kallas nunna, A:et i Ani uttalas som A:et i Ayurveda, är jag gift med världens bästa man och så kommer jag förbli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar