28 juli 2012

Brahma

Brahma ingår i den hindusiska treenigheten med Vishnu och Shiva.
Man kan gilla Vishnu eller Shiva, men att gilla Brahma är helt ute nuförtiden.
Jag träffade en Lama, som är ett av de högsta kasten här i Nepal och de föds till buddhister, och han berättade att han blivit kristen, vilket jag tror är ganska ovanligt.
I och med hans livsberättelse började jag fundera.
Varför inte prova sig igenom gudarna och se vem som fungerar för oss, så jag började med Brahma och där är vi kvar.
Faktum är att saker och ting har löst sig sen jag har börjat snacka med Brahma.
Till och med Niklas, som inte är det minsta spirituell, tackar Brahma lite på halvskoj.
Vi har konstaterat en sak.
Det är ju bra mycket bättre och vara lite extra kompis med en gud som är out of fashion, som ingen bryr sig om, för då har han all tid i världen att lyssna på dig och uppfylla dina önskningar.
Så vi håller oss till Brahma!
Jag har lånat texten nedan från Wikipedia:
Brahma är en gud inom hinduismen som representerar världens skapare.
Det var han som gav alla människor och djur offersked och ett radband.
Med dessa föremål är det meningen att man ska påminnas om att be, studera de heliga skrifterna och att rena sig med vatten.
Brahma skapade kvinnan ur ett stycke kött ur sin egen kropp, hon var det vackraste och ljuvligaste han visste.
Men kvinnan var blyg och gömde sig hela tiden så Brahma sköt upp tre extra huvuden ur kroppen så att han kunde se åt alla fyra väderstreck samtidigt.
Då kunde inte kvinnan gömma sig längre, de hade intimt umgänge och på så sätt födde hon människosläktet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar