24 juli 2012

Biljett till himlen

Om knappt två veckor är det ett par dagars helgfirande här.
Då kommer det gå runt hinduiska präster, eller om man väljer att gå till ett tempel, och snurra en tråd runt handleden för en ringa penning.
Den tråden ska man ha kvar på armen i två månader och sen ska man ...
Det är nu jag börjar asgarva. Inte för att jag ringaktar deras traditioner, men det ger mig såna tokiga fantasibilder i huvudet.
Om två månader ska man alltså hitta en ko och tvinna tråden runt kons svans.
Mamma Mia!
Bilderna jag får upp i huvudet är att jag jagar runt pappas kor i hagen och försöker få fast den tunna, långa tråd på en svans.
Gör man det får man nämligen direktbiljett till himlen när man dör.
Det låter toppenbra och enkelt att slippa sina synder en gång om året.
Jag tycker redan synd om korna här i Nepal för de är inte alls lika många som i Indien.
Bilder direkt från verkligheten kommer. Det lovar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar