6 maj 2012

Grattis Buddha!

Idag är det Buddhas, eller Prince Siddhartha Gautamas, födelsedag.
Det är också dagen då han uppnådde upplysning eller Nirvana, som det heter på sanskrit, (går att jämföra med latin för oss).
Läs mer här. Scrolla ner till Nepal.
Vår familj är Hinduer så de firar inte hemma, men de går till det Buddhistiska templet, ett par minuter härifrån, och visar respekt.
Jag tror inte vi går dit idag eftersom det är horder med människor som vallfärdar till templet idag.
Vi kan ju gå dit vilken dag som helst eftersom vi bor så nära.
Dessutom är jag förkyld och behöver vila, så det får bli mitt uppdrag idag.
Jag kan verkligen rekommendera Karen Armstrongs bok "Buddha". Besök Bokus sida här.
Den var lite svår att läsa för texten bara löper på utan dialog eller nya stycken, men det ger en helt annan bild av Buddhismen och jag är jätteglad över att jag läste den.
Bilden är från Lumbini här i Nepal, där Buddha föddes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar