31 maj 2012

Mailat till P1 Morgon idag

Hej!
Lyssnar på P1 Morgons reportage om hotellet i Danmark som har inrättat en våning med rum bara för kvinnor.
Jag blir mållös över dessa debatter.
Jag och min familj bor i Nepal och har tidigare bott ett par år i Indien och om de hörde vilka debatter som förs i Sverige och i västvärlden skulle de skratta.
På tunnelbanan, metron, i New Delhi, är vagnen längst fram enbart för kvinnor, och män som råkar slinka in där riskerar dryga böter.
Ni anar inte hur skönt det är med en kvinnovagn. Vissa tider är metron knökfull och då är det oerhört tacksamt att det finns en kvinnovagn.
Dessutom är det lättare att ha med vår 5-åriga dotter i kvinnovagnen.
När vi reser från Arlanda blir jag lika förundrad varje gång att man inte har separata säkerhetskontroller för män och kvinnor.
Jag tycker det är respektlöst mot oss kvinnor att bli muddrade helt offentligt, både över brösten och mellan benen, och tänk då hur det känns för en kvinna som inte kommer från Sverige med vår fria syn på kvinnokroppen och sexualitet.
Andra länder har fattat det här och har en separat kö för kvinnor med en skiljevägg så kvinnan inte exponeras vid undersökning.
Varje gång man ska åka metron eller gå in i ett varuhus i Indien ska man kontrolleras och de har alltid en separat kö med avskildhet för kvinnor.
Jag tycker det är dags att man slutar att försöka jämställa män och kvinnor i absurdum. Vi är olika och ska så förbli.
De som har anmält hotellet för diskriminering är bara ute efter publicitet och det har de lyckats med.
Varför nappar ni på sånt här?
MVH FIA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar