22 februari 2010

Försökt få hjälp av Telia från utlandet?

Gästblogg från min man, Niklas som har ett litet problem.

Först en beskrivning av mitt problem:

- När vi lämnade Sverige sa vi upp vårt abonnemang på Telia (telefon, bredband och TV). Eftersom deras fakturasystem debiterar i förskott fick vi betala för perioder efter vårt uppsägningsdatum. Försökte lösa detta innan vi åkte men det gick inte utan det var bara snällt betala och sedan skulle jag få tillbaka pengar. Så nu har jag 328 kronor som Telia ska betala tillbaka till mig. Eftersom jag befinner mig i Indien skulle det vara bra om pengarna sattes in på mitt konto istället för att skickas som avi.

Med detta problem behövde jag hjälp från Telia men har under resans gång upptäckt att det är bäst att inte lämna Sverige, för Telias kontaktvägar från utlandet är minst sagt begränsade. Det enda alternativ för en utlandssvensk är att ringa till Telia och sitta i telefonkö och betala lika mycket som man ska få tillbaka. Ingen lönande affär för mig men kanske för Telia.

Man skulle kunna tro att ett stort teknikföretag som Telia har en mailadress man kan kontakta dom med men så är konstigt nog inte fallet. Efter att ha sökt någon timme på deras hemsida och på "mina sidor" där jag är registrerad är det enda man får upp överallt "mailkontakt för denna resurs är tillfälligt stängd".

Efter en timmes letande hittade jag en chatt support men tyvärr gällde det bara tekniska frågor och efter 10 minuters chatt med en vänlig supporttekniker fick jag snällt ge mig med ouppklarat ärende.

Började då söka runt efter liknande ärenden på nätet och hittade massor. Såg även ett mönster där alla som skrivit negativa blogginlägg fick en direktkanal in till Telia. Varje gång dök det upp en Teliaanställd i kommentatorsfältet som beklagade jättemycket och erbjöd en mailadress. Jättebra tyckte jag, här finns en mailadress!

Så istället för att skriva ett argt blogginlägg gav jag Telia chansen att lösa problemet innan. Kontaktade adressen jag hittade och fick följande svar:

"Hej!

Vi är en mindre grupp som jobbar med att besvara ärenden där kunder redan varit i kontakt med oss via sina bloggar eller på forum.

Tyvärr har vi inte möjlighet att besvara frågor utöver dessa, utan vi måste hänvisa dig till våra vanliga kundingångar. Dessa är 90200, 90400 eller via www.telia.se/kontakt.

Med vänlig hälsning
Telia Kundservice"

Så enda sättet att få hjälp från Telia är tydligen att skriva negativt i sin blogg så jag får väl prova det och se om det hjälper.
So please help me Telia, where ever you are!

Hälsningar Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar